Monica Ramirez Basco: Zaburzenie afektywne dwubiegunowe. Jak opanować wahania nastroju. Podręcznik pacjenta

Monica Ramirez Basco: Zaburzenia afektywne dwubiegunowe

Monica Ramirez Basco: Zaburzenia afektywne dwubiegunowe

Kto z nas nie doświadcza czasami huśtawki nastrojów czy zwykłych – można by rzec: jednobiegunowych – problemów ze stresem? Nie są to raczej przyjemne uczucia i dobrze byłoby umieć lepiej nad nimi panować. Monica Ramirez Basco napisała książkę, która może nam w tym pomóc: Zaburzenie afektywne dwubiegunowe. Jak opanować wahania nastroju. Podręcznik pacjenta. Skierowana jest ona – jak wskazuje tytuł – pozornie do wąskiego kręgu odbiorców, ale skorzystać z niej może dosłownie każdy. Autorka omawia bowiem całe spektrum wahań nastroju i proponuje konkretne strategie radzenia sobie z nimi. Zamieszczone w podręczniku ćwiczenia okażą się z pewnością pomocne nie tylko w przypadkach dużej depresji i manii, ale także hipomanii, łagodnej depresji, drażliwości czy niepokoju. Ostatnie zaś rozdziały zatytułowane są – po prostu – „Jak lepiej radzić sobie w życiu” i odnoszą się do naszych codziennych problemów. A kto ich nie ma?

Książka napisana jest w niezwykle sugestywny sposób. Po jej lekturze nabieramy przekonania, iż za pomocą racjonalnych metod faktycznie jesteśmy w stanie wprowadzić porządek w tak nieokiełznany żywioł, jakim bywają nasze emocje. W przekonaniu tym utwierdzają nas dodatkowo ćwiczenia, które naprawdę działają. Sprawdzałem wprawdzie tylko na sobie, ale mam nadzieję, że pod tym względem nie odstaję zbytnio od normy 😉 Polecam z czystym sumieniem.

Grzegorz Tomicki


W procesie przejmowania kontroli nad wahaniami nastroju należy nie tylko zidentyfikować własne objawy, lecz także uświadomić sobie swoje mocne i słabe strony. Znajomość zalet to w istocie praktyczne narzędzie. Możemy pomóc sobie w gorszych dniach, kiedy same leki nie poprawiają nam samopoczucia. Łatwiej unikniemy kłopotów, jeśli poznamy swoje słabości i zrozumiemy, dlaczego mogą nasilać wahania nastroju.

Wahania nastroju są wywoływane najróżniejszymi czynnikami. Nastrój zmienia się w reakcji na stresujące lub ekscytujące zdarzenia, trudną rozmowę z bliskim, istotne wieści (pomyślne lub niepomyślne), brak snu, uczucie głodu, chorobę albo obawy o dobro innych osób. Epizod maniakalny lub depresyjny może wystąpić wówczas, gdy pacjent nie przestrzega zaleceń farmakoterapii lub całkowicie odstawia leki, nadchodzi nowa pora roku, pacjent zaczyna chorować albo doznaje traumy. Czasami epizody rozpoczynają się bez wyraźnej przyczyny. W każdej sytuacji nasza reakcja może jednak nasilić lub złagodzić objawy zaburzenia. Podręcznik ten pokazuje, jak zauważyć nagłą zmianę nastroju, dać sobie czas na przemyślenie działania i rozwiązać sytuację w sposób konstruktywny, który w dłuższej perspektywie nie przysporzy nam kłopotów.

Fragmenty książki


Zaburzenie afektywne dwubiegunowe to wyzwanie, z którym zmagamy się przez całe życie. Nie musimy jednak oddawać mu całkowitej kontroli nad sobą. Warto dołączyć do grona czytelników, którzy skorzystali z naukowo udokumentowanych narzędzi opisanych w tym opracowaniu, odzyskując dzięki nim większą równowagę i czerpiąc pełniejszą korzyść z terapii. Książka stanowi świetną lekturę dla osób, których dotknęły schorzenia ze spektrum zaburzeń afektywnych dwubiegunowych, a także tych, którzy zmagają się z innymi wahaniami nastroju. Skorzystają z niej ponadto klinicyści, personel odpowiedzialny za psychoedukację oraz rodziny i bliscy pacjentów.

Podręcznik zawiera specjalnie dobrane ćwiczenia, które uczą, jak zauważać problematyczne bodźce i wczesne objawy zmian nastroju, co pozwala lepiej je kontrolować. Zadania pomagają dostrzec własne słabości i mocne strony, ułatwiają radzenie sobie z napięciem, rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem właściwych decyzji. Towarzyszące im przykłady i historie osób z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi pokazują, jak najlepiej przełożyć teorię na praktykę.

Drugie, rozszerzone wydanie książki Zaburzenie afektywne dwubiegunowe. Jak opanować wahania nastroju. Podręcznik pacjenta odpowiada na wszystkie potrzeby zasygnalizowane przez osoby wykorzystujące pierwszą edycję. Zawarto w nim więcej opisów objawów i przykładów, rozbudowując kolejne rozdziały. Zmianie uległ też podział książki – już nie ze względu na kategorie pacjentów, a na objawy zaburzeń z określonego spektrum. Dzięki temu łatwiej dopasować lekturę książki do indywidualnych potrzeb czytelników.

Nota wydawcy


Autorka: Monica Ramirez Basco
Tytuł: Zaburzenia afektywne dwubiegunowe. Jak opanować wahania nastroju. Podręcznik pacjenta
Tytuł oryginału: The Bipolar Workbook. Tools for Controlling Your Mood Swings
Tłumaczenie: Małgorzata Cierpisz
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Miejsce i data wydania: Kraków 2017
Liczba stron: 240
ISBN: 978-83-233-4303-5



„Brawa dla dr Basco. Ten klarowny, zwięzły podręcznik to kolejny strzał w dziesiątkę – może w ogromnym stopniu poprawić jakość życia z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi”.
– Daniel J. Taylor, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Północnego Teksasu

„Świetna książka stała się jeszcze lepsza jako źródło nieocenionej pomocy w życiu z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi. Dzięki temu podręcznikowi możemy odzyskać i utrzymywać dobre samopoczucie. Gorąco polecam tę klarownie napisaną książkę pacjentom, ich rodzinom i przyjaciołom”.
– Madhukar H. Trivedi, MD, Wydział Psychiatrii, Southwestern Medical Center, Uniwersytet Teksański w Dallas

„Niezwykle przydatna książka. To doskonały przykład podręcznika, który daje praktyczne, sprawdzone narzędzia i informacje ludziom borykającym się ze skomplikowanymi zaburzeniami”.
– PsycCRITIQUES

Monica Ramirez Basco, PhD,
jest psychologiem klinicznym, wykładowcą i profesorem psychologii w Southwestern Medical Center na Uniwersytecie Teksańskim w Dallas. Specjalistka w dziedzinie terapii poznawczo-behawioralnej i współzałożycielka Academy of Cognitive Therapy. Jest autorką książek Never Good Enough: How to Use Perfectionism to Your Advantage without Letting It Ruin Your Life i współautorką Getting Your Life Back: The Complete Guide to Recovery from Depression.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *