Robert B. Cialdini, Steve J. Martin, Noah J. Goldstein: Mała wielka zmiana. Jak skutecznie wywierać wpływ

Robert B. Cialdini, Steve J. Martin, Noah J. Goldstein: Mała wielka zmiana. Jak skutecznie wywierać wpływJuż w swoich wcześniejszych publikacjach Robert B. Cialdini wielokrotnie podkreślał, że żyjemy w niesłychanie skomplikowanym otoczeniu, zapewne najbardziej złożonym i najszybciej się zmieniającym w dziejach ludzkości i żeby sobie z tym poradzić, musimy „chodzić na skróty”. Oznacza to, że z konieczności coraz częściej kierujemy się tzw. utrwalonymi wzorcami reakcji, czyli różnymi automatycznymi, mechanicznymi, stereotypowymi odruchami, co odbywa się kosztem przemyślanego (kontrolowanego) przetwarzania informacji i podejmowania na jego podstawie racjonalnych decyzji, dotyczących naszego życia. Jak przekonuje Cialdini, nie mamy na to ani czasu, ani energii, ani sposobności. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że nasze uzależnienie od wskaźników automatycznie sterujących naszym zachowaniem będzie – w miarę wzrostu liczby i stopnia złożoności atakujących nas bodźców – w przyszłości sukcesywnie rosnąć.

W książce Mała wielka zmiana. Jak skutecznie wywierać wpływ Ciadini i współautorzy proponują nam kompromisowe rozwiązanie tych problemów – rozwiązanie właśnie na miarę naszych czasów. Skoro nie mamy możliwości na opracowywanie i wdrażanie w życie głęboko przemyślanych i czasochłonnych strategii, stosujmy te już sprawdzone – poparte licznymi eksperymentami – najprostsze i najmniej kosztowne, a mogące przynieść nam wielkie korzyści. Książka składa się z 52 rozdziałów, z których każdy jesteśmy w stanie przeczytać w ciągu dziesięciu minut. Czego dotyczą? Małych-wielkich zmian, które przekonają ludzi do płacenia podatków, zobowiążą ich do dotrzymywania słowa, pomogą nam czerpać radość z doświadczenia, poprawią wydajność pracowników, pozwolą wytrwać w dążeniu do celu, zachęcą do twórczego myślenia, urzeczywistnią nasz potencjał itd. Książkę można czytać małymi partiami, wybierając rozdziały nawet na chybił-trafił. Z każdego dowiemy się czegoś, co będziemy w stanie z korzyścią dla siebie i innych wykorzystać w codziennym życiu.

Grzegorz Tomicki


Prowadzone w ostatnich latach liczne badania w dziedzinie neurobiologii, psychologii poznawczej, psychologii społecznej oraz ekonomii behawioralnej pozwoliły dokładniej poznać mechanizmy wywierania wpływu, perswazji i modyfikacji zachowań. W tej książce znajdziesz przegląd ponad pięćdziesięciu koncepcji, których większość oparta jest na najnowszych badaniach.

Omawiamy też praktyczne zastosowanie przedstawionych koncepcji w rozmaitych kontekstach – w życiu zawodowym (w kontaktach z kolegami, współpracownikami i klientami) i prywatnym (w relacjach z rodziną, przyjaciółmi i sąsiadami), a także w innych powszechnych interakcjach społecznych. Ponadto podpowiadamy, jak stosować nasze wnioski i spostrzeżenia w konkretnych, codziennych sytuacjach, takich jak kontakty bezpośrednie, spotkania grupowe, rozmowy telefoniczne, komunikacja za pomocą e-mail, forów internetowych czy portali społecznościowych.

Prócz tego, że opieramy się na najnowszych osiągnięciach nauki o perswazji, nowością jest także motyw małych zmian, które przynoszą wielkie efekty. Po raz pierwszy będziemy rozważali, jak wpływać na ludzi i przekonywać ich (w etyczny sposób) za pomocą drobnych kroków, które mogą prowadzić do wielkich efektów. Nazwaliśmy je małymi-wielkimi zmianami.

Naszym zdaniem, skupienie się na popartych naukowo, drobnych, ale mających dalekosiężne skutki zmianach jest bardzo ważne, ponieważ typowe metody perswazji, które na ogół stosujemy, są coraz mniej skuteczne.

Robert B. Cialdini, Steve J. Martin, Noah J. Goldstein


Autorzy: Robert B. Cialdini, Steve J. Martin, Noah J. Goldstein
Tytuł: Mała wielka zmiana. Jak skutecznie wywierać wpływ
Tytuł oryginału: The small big. Small changes that spark big influence
Tłumaczenie: Agnieszka Cioch
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Miejsce i data wydania: Sopot 2016
Liczba stron: 288
ISBN: 978-83-7489-648-1


Książka otrzymała wyróżnienie w kategorii Autor zagraniczny w konkursie „Książka dla Trenera 2015”

Każdy z nas od czasu do czasu zmuszony jest przekonać kogoś do czegoś – szefa, współpracownika, klienta, partnera, dziecko, sąsiada, a nawet przyjaciela. Sami również nieustannie spotykamy się z próbami wywarcia na nas wpływu przez innych. Co zrobić, aby osiągnąć zamierzony cel? Jak skutecznie przekonywać? Jaka mała, z pozoru nieistotna, zmiana ułatwi nam uzyskanie lepszego efektu?

W swojej najnowszej książce Robert B. Cialdini i współautorzy pokazują nam, jak to zrobić, i wyjaśniają, jakie mechanizmy powinniśmy wdrożyć do naszej codziennej komunikacji. Czerpiąc z szeroko zakrojonych badań dotyczących perswazji, prowadzonych w zakresie neurobiologii, psychologii poznawczej, psychologii społecznej i ekonomii behawioralnej, przedstawiają aktualną wiedzę i praktyczne zalecenia. Co najważniejsze, autorzy proponują wiele małych zmian (ponad 50 przykładów), które przyczyniają się do spektakularnych wyników, odwołując się do głęboko zakorzenionych ludzkich motywacji. Udowadniają, że małe zmiany przynoszą WIELKIE efekty.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *