Robert Cialdini: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego

Robert Cialdini, Pre-swazjaDobre książki psychologiczne mają to do siebie, że jakiekolwiek tematy poruszają – wpływ społeczny, autoprezentacja, samoocena, dysonans poznawczy etc. – ogólna korzyść z ich lektury jest zawsze ta sama: poszerzają one naszą wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiej psychiki. Książka Roberta Cialdiniego Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego należy nie tylko do tych dobrych, ale i takich, które dobrze się czyta. I jak od wszystkiego, co dobre, trudno się od niej oderwać.    

W psychologii – tak jak życiu – wszystko wiąże się ze wszystkim. Od którejkolwiek strony byśmy nie zaczęli analizować ludzkich zachowań, przekonań czy postaw, wcześniej czy później zawsze zaczynamy krążyć wokół pytania: dlaczego jesteśmy tacy, jacy jesteśmy? Książka Roberta Cialdinego jest wyjątkowo przekonującym dowodem na to, że psychologia – zwłaszcza psychologia społeczna – jest nauką uniwersalną, skłaniającą do refleksji najbardziej ogólnych, a jednocześnie najbardziej zasadniczych.

Pre-swazja zawiera nie tylko wcale pokaźny, a przy tym wyjątkowo lekko podany zasób wiedzy psychologicznej, ale przede wszystkim całe mnóstwo praktycznych, życiowych rad, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Autor podpowiada nam między innymi:

  • Jak skutecznie zdawać egzaminy
  • Jak udoskonalić swój warsztat pisarski
  • Jak uchronić świat przed totalnym zaśmieceniem
  • Jak schudnąć
  • Jak rzucić palenie
  • Jak nie dać sobie wmówić winy
  • Jak wygrywać bitwy przed ich rozpoczęciem
  • Jak być lubianym
  • Jak redukować koszty problemów społecznych
  • Jak przekonywać uczciwie i nie ulegać nieuczciwym próbom wywierania wpływu

Podpowiedzi te nie są oczywiście złotymi środkami do osiągnięcia wszystkich tych celów naraz ani nawet żadnego z nich z osobna. Robert Cialdini daje nam potężne, choć z pozoru całkiem niewinne narzędzie: wiedzę na temat pewnych mechanizmów działania ludzkiej psychiki. Czy potrafimy ją należycie wykorzystać, to już zależy od nas samych.

Uprzedzając spodziewane zarzuty: książka Cialdiniego jest na wskroś etyczna. Autor nie nakłania nikogo do nieuczciwych praktyk. Przeciwnie, na każdym kroku konsekwentnie tego odradza. Nie odwołuje się przy tym ani do żadnych metafizycznych instancji, ani do wiary w dobrą naturę człowieka. Jest psychologiem, a psychologia jest nauką empiryczną. W przedostatnim rozdziale – w całości poświęconemu kwestii etyki – w brawurowy sposób przekonuje, że bycie nieuczciwym z wielu powodów po prostu się nie opłaca.

Z  wielu powodów opłaca się natomiast przeczytać tę książkę.

Grzegorz Tomicki


Robert Cialdini
Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego
przeł. Sylwia Pikiel
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Sopot 2017
Stron: 360


Główną ideą tej książki jest myśl, że skuteczność perswazji i wywierania wpływu na ludzi w dużym stopniu zależy od tego, co się dzieje, jeszcze zanim podejmiemy próbę przekonania kogoś do swojego pomysłu czy propozycji. Stąd nowe słowo w jej tytule: „preswazja”, czyli „przedperswazja”. Intuicyjnie zdajemy sobie sprawę z roli preswazji – każdy z nas nieraz czekał na właściwy moment wpływania na innych (choćby dobry humor rozmówcy czy pojawienie się zobowiązania do wzajemności), bądź też starał się taki moment stworzyć. Cialdini pokazuje, że takich „przedperswazyjnych” czynników jest wiele, i wyjaśnia, dlaczego one działają.

Choć źródłem przedstawionej w książce wiedzy są solidne badania empiryczne psychologii społecznej, autor opisuje je w nietechniczny sposób i bez wdawania się w zbędne szczegóły. Natomiast skupia uwagę na wnioskach i konsekwencjach dla życiowych, często praktycznych decyzji. Czyni to w sposób interesujący, nierzadko dowcipny, posługuje się fascynującymi przykładami i skłania do myślenia. Jest to książka dla każdej osoby żyjącej wśród innych – czyli dla nas wszystkich.

Bogdan Wojciszke

Ci, którzy potrafią najskuteczniej przekonywać, osiągają swoje mistrzostwo dzięki pre-swazji, czyli procesowi przygotowującemu odbiorców na otwarcie się na przekaz, zanim jeszcze się z tym przekazem zetkną. Nie ma optymalnej perswazji bez optymalnej pre-swazji.

Robert B. Cialdini



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *