Paweł Fortuna: Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę

Paweł Fortuna: Pozytywna psychologia porażki

Paweł Fortuna: Pozytywna psychologia porażki

Psychologia pozytywna stała się w ostatnich latach niezwykle popularna i nośna. Przekazuje bowiem takie informacje, których wszyscy lubimy słuchać. Rodzi to pewne kontrowersje. Bo skoro jej głównym celem jest nie tyle przekazywanie wiedzy, lecz wpływanie na ludzi, to czy nie podważa to jej statusu jako nauki – z zasady mającej ambicje jedynie poznawcze? W pewnym stopniu być może tak. Ale osobiście nie mam nic przeciwko temu. Wszak to chyba lepiej, że psychologia chce i potrafi pozytywnie na nas wpływać, niźli miałaby wpływać negatywnie (albo gdyby w ogóle na nikogo nie oddziaływała). Czyż nie powstała ona – jak każda nauka – po to, aby nam pomagać w codziennych i niecodziennych trudnościach?  

Czytałem ostatnio wiele tego typu książek. Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobi lemoniadę Pawła Fortuny jest doskonałym przykładem na to, jak można pogodzić wymogi naukowe (bogata bibliografia, mnóstwo cytatów i odwołań do innych prac z zakresu psychologii empirycznej) z ich wymiarem stricte humanistycznym – bo przecież o ten wymiar w psychologii pozytywnej właśnie chodzi.

A pozytywna psychologia porażki? Dlaczego nie! Wszak człowiek uczy się także – a może nawet przede wszystkim – na własnych błędach. Stymulują go one do przemyślenia dotychczasowych działań i – skoro niektóre z nich zakończyły się porażką – skłaniają do podejmowania odważnych zmian. A ludzki dobrostan bez zmian nieuchronnie więdnie – i to bez względu na to, czy naszym zdaniem powodzi nam się dobrze, czy raczej marnie. Tak jest bowiem skonstruowana nasza psychika: kto stoi w miejscu, ten się cofa. Zmiany, których tak się boimy, są nam po prostu bezwzględnie potrzebne. A porażki pomagają nam się na nie zdecydować. Właściwie powinniśmy je zatem cenić. A to przecież świetna wiadomość! I właśnie za to lubię książki psychologiczne.

Grzegorz Tomicki

„Odra” 1/2018

Tytuł: Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Miejsce i data wydania: Sopot 2017
Liczba stron: 296
ISBN: 978-83-7489-696-2
script type=”text/javascript” src=”https://buybox.click/js/bb-loader.min.js” async=””>




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.