Charles Duhigg: Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą

Książka „Siła komunikacji” jest próbą wyjaśnienia, dlaczego komunikacja szwankuje i jak można ją poprawić.

Charles Duhigg: Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą

Siła komunikacji, czyli sekret przyjaznych rozmów

Książka Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą zrodziła się z nadziei, że pomoże ona ludziom lepiej się zrozumieć, jak wyznał jej autor Charles Duhigg. Idea przewodnia książki zawarta jest w podtytule: komunikacja tworzy więzi społeczne, więzi ułatwiają komunikację, a co za tym idzie wzajemne zrozumienie i porozumienie. To naczynia połączone – jeżeli w jednym czegoś brakuje, drugie także pozostanie niepełne.

Siła komunikacji to książka niezwykła. Stanowi bowiem wyjątkowo fortunne połączenie wiedzy psychologicznej i reporterskiej sztuki wciągającego opowiadania historii. Autor biegle posługuje się sprawdzonymi chwytami narracyjnymi, przykuwającymi uwagę czytelników i zwiększającymi przyjemność z lektury (stopniowanie napięcia, zarządzanie tajemnicą, suspens, przeplatanie się różnych wątków itp.). Nie są to umiejętności przypadkowe.

Jako wybitny reporter-literat Duhigg stał na czele zespołu, który w 2013 r. . otrzymał Nagrodę Pulitzera w dziedzinie dziennikarstwa wyjaśniającego za analizę światowej gospodarki przez pryzmat działań firmy Apple. Jest także laureatem innych prestiżowych nagród oraz autorem popularnych książek psychologicznych Siła nawyku oraz Mądrzej, szybciej, lepiej. Wszechstronne wykształcenie w Yale University i Harvard Business School dopełnia obraz autora jako nie tylko niezwykle pracowitego, ale też obdarzonego talentem.

Książka Siła komunikacji jest próbą wyjaśnienia, dlaczego komunikacja szwankuje i jak można ją poprawić. Jej trzonem jest kilka kluczowych idei. Cokolwiek upraszczając, zdaniem Duhigga w większości dyskusji dominują trzy rodzaje rozmów.

Pierwszy sposób myślenia – nastawienie na podejmowanie decyzji – wiąże się z rozmową „O co tak naprawdę chodzi?” i dotyczy myślenia o sprawach praktycznych, takich jak dokonywanie wyborów i analizowanie planów. To dyskusja, w której rozmówcy wspólnie szukają rozwiązania jakiegoś problemu lub dążą do kompromisu. Rozmowa ta odnosi się do przyszłości, negocjowania opcji, omawiania koncepcji intelektualnych i ustalania, o czym chcemy dyskutować.

Druga postawa – nastawienie na emocje – pojawia się, gdy omawiamy „Jak się czujemy?”. Nastawienie na emocje dochodzi do głosu, gdy opowiadamy ciekawą historię, kłócimy się lub doświadczamy przypływu dumy albo smutku. Często jest to prośba o empatię i zrozumienie na poziomie emocjonalnym właśnie, nie intelektualnym

Trzecie nastawienie – na relacje społeczne – dominuje wtedy, gdy rozpatrujemy nasze relacje z innymi ludźmi i to, jak jesteśmy przez nich postrzegani oraz jak my postrzegamy siebie i naszą tożsamość społeczną. Jak wiemy, poczucie dobrego mniemania o sobie oraz akceptacją społeczna należą do fundamentalnych potrzeb człowieka, sprzyjają bowiem przetrwaniu.

W kolejnych rozdziałach Duhigg dogłębnie analizuje te trzy rodzaje rozmów, przywołując ciekawe historie z życia i zapraszając czytelnika do wyciągania wraz z nim odkrywczych wniosków. Formułuje też praktyczne wskazówki pomagające rozwiązywać problemy komunikacyjne, z którymi borykamy się każdego dnia. Temu celowi służą zwłaszcza rozdziały o wspólnym tytule Jak to wykorzystać?

Fascynująca, potrzebna, głęboka książka o tym, dlaczego tak często trudno nam się wzajemnie rozumieć i jak można to zmienić. Czyta się ją niesłabnącą ciekawością, a chwilami z autentycznym wzruszeniem. Polecam!

Grzegorz Tomicki

Siła komunikacji – odkryj moc rozmów, które naprawdę łączą

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co sprawia, że niektóre rozmowy są pełne energii i porozumienia, a inne – napięcia i niezrozumienia? W książce „Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą” Charles Duhigg odkrywa, co tak naprawdę czyni komunikację skuteczną. Okazuje się, że to nie tylko słowa, ale też subtelne sygnały – ton głosu, kontakt wzrokowy, a nawet pauzy. Duhigg bada te elementy w praktycznym, życiowym kontekście, wskazując, jak rozwijać umiejętności, które wzmocnią relacje prywatne i zawodowe.

Klucz do udanej komunikacji? Słuchanie, które otwiera przestrzeń na zrozumienie i autentyczne odpowiedzi. Dzięki tej książce nauczysz się rozpoznawać własne błędy i budować rozmowy, które tworzą mosty, nie mury. Przekonaj się, jak nawet drobne zmiany w sposobie, w jaki mówisz i słuchasz, mogą wpłynąć na jakość każdej relacji. To praktyczny przewodnik dla każdego, kto chce poprawić swoje relacje i zbudować silniejsze więzi.

Fragment książki

Nierzadko rozmowy bywają dezorientujące, stresujące, a nawet przerażające. George Bernard Shaw miał powiedzieć, że „największym problemem związanym z komunikacją jest iluzja, iż faktycznie do niej doszło”. A jednak naukowcy odkryli już wiele sekretów udanych rozmów. Wiadomo, że zwracanie uwagi na mowę ciała i sposób wypowiadania się sprawia, iż słyszymy więcej. Ustalono, że czasami to, jak zadajemy pytanie, jest ważniejsze niż to, o co pytamy.

Wiele wskazuje na fakt, że uznanie różnic społecznych daje lepsze rezultaty niż udawanie, iż ich nie ma. Emocje wpływają na każdą dyskusję, niezależnie od tego, jak racjonalny jest temat, który poruszamy. Rozpoczynając rozmowę, warto pomyśleć o niej jak o negocjacjach, w których nagrodą jest ustalenie, czego pragną wszyscy uczestnicy. I przede wszystkim trzeba pamiętać, że najważniejszym celem każdej rozmowy jest zbudowanie więzi.

Charles Duhigg

Informacje szczegółowe

Autor: Charles Duhigg
Tytuł: Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą
Tytuł oryginału: Supercommunicators. How to unlock the secret language of connection
Przekład: Małgorzata Guzowska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Miejsce i data wydania: Warszawa 2024
Seria: Żyj lepiej, pracuj mądrzej
Wymiary: 14.8×21 cm
Liczba stron: 320
ISBN: 9788301233617

Kup książkę w najniższej cenie

Polecane książki

Psychologia Życia Codziennego - książki psychologiczne Wydawnictwa Naukowego PWN

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *