Mark Leary: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji

Mark Leary: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacjiMark Leary – znany psycholog społeczny i jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie autoprezentacji – w systematyczny sposób omawia problematykę związaną z wywieraniem wrażenia na innych. Czyni to w sposób nadzwyczaj kompetentny, a zarazem przystępny, toteż po tę publikację sięgną nie tylko psychologowie. Pozycja absolutnie podstawowa dla czytelników niniejszej strony oraz wszystkich zainteresowanych zagadnieniem autoprezentacji. Najbardziej uczciwa książka na ten temat, jaką znam. W przeciwieństwie do wielu prymitywnych poradników, przedstawia rzetelną wiedzę i skłania do przemyśleń natury uniwersalnej. Mark Leary nie mógł się swoim czytelnikom zaprezentować korzystniej. Naprawdę robi wrażenie.

Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji to znakomita książka, w której Mark Leary fachowo omawia poszczególne techniki autoprezentacji oraz wpływ, jaki ma ona na relacje międzyludzkie oraz kształtowanie się jednostkowych osobowości.

Grzegorz Tomicki

Książka niniejsza opowiada o tym, jak zmienia się zachowanie człowieka, kiedy zaczyna on myśleć o wrażeniu wywieranym na innych. Niezależnie od wykonywanego zajęcia na ogół wolimy, by inni odbierali nas w konkretny, pożądany sposób i nie postrzegali w jakiś inny – niepożądany. Krótko mówiąc, intensywnie i nieprzerwanie troszczymy się o to, jak wypadnie nasza autoprezentacja.

Czasami postępujemy tak a nie inaczej wyłącznie w celu wywarcia na kimś określonego wrażenia – na przykład osoba ubiegająca się o pracę zachowuje się w taki sposób, by wypaść jak najkorzystniej w oczach przyszłego szefa.

Częściej jednak zainteresowanie wrażeniem wywieranym na otoczeniu jedynie zawęża nasze wybory behawioralne. W większości wypadków unikamy robienia rzeczy, które doprowadziłyby innych do przekonania, że jesteśmy niekompetentni, niemoralni, nieprzystosowani czy „negatywni” z jakiegoś jeszcze innego powodu. W rezultacie troska o wywieranie wrażenia ogranicza zakres czynności, na które się decydujemy. Motywy autoprezentacyjne przenikają niemal każdy aspekt naszego życia interpersonalnego.

Mark Leary

Autor: Mark Leary
Tytuł: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji
Tłumaczenie: Anna Kacmajor, Magdalena Kacmajor
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Miejsce i data wydania: Sopot 2017
Liczba stron: 272

Praktycznie każdy zwraca uwagę na to, jak postrzegają go i oceniają inni. Większość ludzi próbuje jednak zaprzeczać, jakoby przejmowali się tak powierzchownymi kwestiami, jak publiczny wizerunek. Czasami podejrzewamy, że inni „odgrywają przedstawienie” i wcale nie są tacy mądrzy (bogaci, kompetentni, etyczni, skoligaceni), na jakich usiłują wyglądać. Ale – z nieczęstymi wyjątkami – na ogół nie przyznajemy się do tego, że sami organizujemy podobne spektakle na użytek przeróżnych widzów, z którymi spotkamy się na co dzień. Oczywiście, negowanie tego faktu często samo w sobie pełni funkcję autoprezentacyjną.

Mark Leary



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *