Kathryn Mannix: Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy

Kathryn Mannix: Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy

Kathryn Mannix: Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy

Każdego dnia odbywamy wiele rozmów, bardziej lub mniej istotnych. Ale czy zastanawiamy się, w jaki sposób to robimy? Czy jest to sposób przemyślany? Czy moglibyśmy robić to lepiej? Czy rozmawiając potrafimy uważnie słuchać innych , czy skupiamy się tylko na wypowiadaniu własnych kwestii? A może zamiast uważnie prowadzić rozmowę raczej się w nią wikłamy, dając się bezwiednie nieść w stronę zgoła niepożądaną. A co z rozmowami na trudne, stresujące, wymagające tematy, takie jak śmierć, choroba, żałoba, utrata pracy, rozstanie, zdrada – czy potrafimy stanąć na wysokości zadania? Czy w ogóle uświadamiamy sobie, jak wielki znaczenie dla jakości naszego – i cudzego – życia ma tryb, w jaki komunikujemy się z innymi ludźmi.

Kathryn Mannix: Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy – gdzie kupić

To pierwsze pytania, jakie zadajemy sobie podczas lektury książki Kathryn Mannix Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy. I zarazem pierwszy, niezbędny krok ku nabywaniu umiejętności prowadzenia świadomych, życzliwych, empatycznych, przyjaznych rozmów z osobami, którym przydałaby się nasza pomoc lub wsparcie.

Autorka opowiada nam historie o ludziach i rozmowach, o mówieniu i – zwłaszcza – słuchaniu. O wyzwaniach, jakie stają przed nami w życiu. O tym, jak znaleźć odpowiednie słowa w trudnych momentach. Jak rozmawiać na tematy, wiążące się z silnymi, przytłaczającymi emocjami. Jak reagować na cudze cierpienie z empatią, która pozwoli stworzyć przyjazne, „bezpieczne miejsce dla tego cierpienia”. Pozwolić mu wybrzmieć, aby cierpiąca osoba mogła je w pełni przyswoić, a w dłuższej perspektywie pogodzić się z nim.

Książka zawiera mnóstwo bezcennej wiedzy, przykładów i praktycznych wskazówek, które pomogą nam w bardziej życzliwym kontaktowaniu się z innymi ludźmi, lepszym ich rozumieniu i bardziej skutecznym wspieraniu w trudnych chwilach, jeśli zajdzie taka potrzeba. Wspierające rozmowy to w zasadzie główny temat książki.

Kluczowa zasada jest bardzo prosta i zawarta w tytule książki: aby nauczyć się sztuki czułego – tkliwego, jak chce autorka – prowadzenia rozmów, przede wszystkim musimy nauczyć się aktywnie słuchać. Komunikowanie bowiem zaczyna się od słuchania.

Wrażliwa rozmowa powinna być w pewnym sensie uważną improwizacją: zamiast sięgać po konwencjonalne, schematyczne, wyuczone na pamięć formułki czy z góry przygotowane scenariusze, powinniśmy zadawać pytania, podążać w kierunku wyznaczonym przez odpowiedzi i z serdeczną wrażliwością obdarzać rozmówcę pełnią swojej uwagi.

Ważne jest, aby proponować wsparcie bez dominowania drugiej osoby. Słuchać uważnie, ale nie natarczywie. Stwarzać przestrzeń, w której rozmówca będzie się czuł swobodnie, wyjawiając swój problem, jeżeli tego zechce. My oferujemy, on decyduje.

Ogólniejsza intencja autorki jest jednak o wiele bardziej uniwersalna i wyraża się w jej przekonaniu, że „choć na drodze życia sukces czasem się zdarza, to nie jest on jej ostatecznym celem – tym, co naprawdę się liczy, jest wdzięczność, przebaczenie (zaoferowane i otrzymane), akceptacja i miłość”. W pełni się z tym zgadzam.

Bardzo dobra, pożyteczna książka. A czyta się ją tak, jakbyśmy prowadzili niezwykle owocną, choć zupełnie niezobowiązującą, bezpośrednią rozmowę z jej autorką, co jest oczywiście zasługą jej narracyjnego talentu – a może raczej biegłości w sztuce, którą przy pomocy tej książki chce przekazać innym, czyli nam.

Dr Grzegorz Tomicki

Autor: Kathryn Mannix
Tytuł: Słucham cię. Jak rozmawiać na trudne tematy
Tytuł oryginału: Listen: How to Find the Words for Tender Conversations
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Miejsce i data wydania: Kraków 2023
Seria: Psyche/Soma
Liczba stron: 272
Format: 15,5×23 cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-233-5241-9
e-ISBN (mobi,epub): 978-83-233-7462-6

Gdzie kupić

Kathryn Mannix – lekarka specjalizująca się w medycynie paliatywnej i terapeutka poznawczo-behawioralna. Pracowała w hospicjach, szpitalach i domach opieki, dbając o jakość życia pacjentów. Założyła pierwszą w Wielkiej Brytanii klinikę CBT dla osób terminalnie chorych i opracowała metody szkoleniowe pomagające pracownikom opieki paliatywnej zyskać kompetencje psychologiczne. Autorka książki Ostatnie chwile. Bardzo ludzkie historie (2017).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *