Matthew McKay, Patrick Fanning, Avigail Lev, Michelle Skeen: Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań?

Matthew McKay, Patrick Fanning, Avigail Lev, Michelle Skeen: Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań?

Matthew McKay, Patrick Fanning, Avigail Lev, Michelle Skeen: Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań?

Problemy interpersonalne – a miewamy je wszyscy – to po prostu nawracające problemy w relacjach z innymi ludźmi. Są to trudności w układaniu sobie stosunków z partnerem, rodziną, przyjaciółmi, kolegami, współpracownikami i innymi osobami, które utrzymują się od dawna, występują często i zwykle wykazują mniej więcej taki sam wzorzec. To właśnie przez ten wzorzec-schemat odnosimy niezwykle frustrujące wrażenie, że oto historia znów się powtarza. Chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zawsze.

Przyczyną problemów interpersonalnych są nieadaptacyjne strategie radzenia sobie, czyli niezbyt pomocne sposoby, jakie zazwyczaj stosujemy, by radzić sobie ze stresem w relacjach międzyludzkich. Zygmunt Freud nazywał je mechanizmami obronnymi.    

Problem ze wszystkimi nieadaptacyjnymi strategiami radzenia sobie polega na tym, że na krótką metę są one nieco pomocne, chroniąc cię przed stresem w relacjach z pewnymi osobami, więc wciąż je stosujesz. Czasem jednak przekształcają się w nieelastyczne, utrwalone wzorce zachowań – zaczynasz reagować w ten sam sposób we wszystkich sytuacjach społecznych. Niewłaściwe strategie radzenia sobie zostają uogólnione i się utrwalają, przynosząc najczęściej opłakane skutki.

Schemat działa jak soczewka, która zmienia i zniekształca obraz. W momencie uaktywnienia schematu zaczynasz patrzeć na siebie i na swoje relacje w sposób, który pogrąża cię w emocjonalnym bólu. Czynników wyzwalających schematy nie da się uniknąć. Ale jeśli nauczysz się je rozpoznawać, będziesz w stanie lepiej dostosować swoje reakcje.

Książka Relacje na huśtawce zawiera mnóstwo rad i ćwiczeń, pomagających rozpoznawać i przezwyciężać te szkodliwe schematy radzenia sobie ze stresem w kontaktach międzyludzkich. Do najważniejszych strategii proponowanych przez autorów należą przede wszystkim: uważność; zaprzestanie walki z własnymi myślami; defuzja poznawcza, czyli obserwowanie, nazywanie i pozbywanie się natrętnych myśli (co przypomina trochę buddyjskie techniki medytacyjne). Niektóre z tych technik mogą wydawać się proste i trywialne, w rzeczywistości mają jednak magiczne działanie. Po prostu spróbuj.

Poza wszystkim innym, książka skłania do autoanalizy, a to jest zawsze fascynująca podróż. Uczy także, jak czerpać przyjemność z życia tu i teraz, bez zbędnego zamartwiania się o przyszłe katastrofy, które – statystycznie rzecz biorąc – prawie nigdy nie następują. Uświadamia, że każda myśl jest tylko myślą i nie stanowi realnego zagrożenia. W ten sposób samo czytanie Relacji na huśtawce staje się przyjemne i odstresowujące. Wiem, bo sprawdzałem.

Grzegorz Tomicki

Autorzy: Matthew McKay, Patrick Fanning, Avigail Lev, Michelle Skeen
Tytuł: Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań?
Tytuł oryginału: The Interpersonal problems workbook : ACT to End Painful Relationship Patterns
Przekład: Aleksandra Haduła
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Miejsce i data wydania: Sopot 2018
Liczba stron: 176
ISBN: 978-83-7489-752-5

Największe cierpienie, jakiego doznajemy w życiu, wynika z prób uniknięcia odczuwania bólu, przed którym nie ma ucieczki.

Akceptowanie emocji wzbudzonych przez schemat zależy do pewnego stopnia od nauczenia się okazywania współczucia samemu sobie jako istocie emocjonalnej. Z nieadaptacyjnymi schematami i powodowanym przez nie cierpieniem zmagasz się do dzieciństwa. Cierpienia tego doświadczałeś wielokrotnie i w różnych relacjach. Jest ono także udziałem innych ludzi. Prawie wszyscy zmagamy się z bólem wywołanym schematami – jest to konsekwencja zranień, które są nieodłącznym elementem dorastania. To, że ból wynikający ze schematów jest powszechny, nie sprawia, że łatwiej można sobie z nim poradzić. Uświadamia jednak, że nie trzeba się go wstydzić. Ten ból jest częścią życia.

Fragmenty książki



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *