Informacje szczegółowe
Autor: Charles Duhigg
Tytuł: Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą
Tytuł oryginału: Supercommunicators. How to unlock the secret language of connection
Przekład: Małgorzata Guzowska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Miejsce i data wydania: Warszawa 2024
Seria: Żyj lepiej, pracuj mądrzej
Wymiary: 14.8×21 cm
Liczba stron: 320
ISBN: 9788301233617
Kup książkę w najniższej cenie
Siła komunikacji, czyli sekret przyjaznych rozmów
W książce Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą Charles Duhigg przedstawia własną, oryginalną koncepcję istoty i funkcji komunikacji w życiu człowieka. Odpowiada też na kluczowe pytania jej dotyczące: czym jest komunikacja, jakie są jej podstawowe elementy składowe oraz jakie zasady należy stosować, aby poprawić swoje kompetencje komunikacyjne. Odpowiedź na to ostatnie pytanie stanowi główny cel książki, dwa poprzednie tworzą kontekst wyjaśniający dla proponowanych przez autora metod, zasad i wskazówek usprawniających porozumiewanie się ludzi. Ów kontekst to przy okazji zwięźle wyłożona uniwersalna refleksja na temat człowieka – jego fundamentalnych potrzeb i dyspozycji.
Jak miał powiedzieć George Bernard Shaw, „największym problemem związanym z komunikacją jest iluzja, iż faktycznie do niej doszło”. Dobrze powiedziane. Chyba wszyscy znamy to przykre uczucie, kiedy po odbytej rozmowie – a czasem jeszcze w trakcie jej trwania – dociera do nas, że do żadnej komunikacji właściwie nie doszło, ostatecznie bowiem sprowadzała się ona do dwóch odrębnych, kompletnie rozmijających się monologów. Jak dochodzi do tej zawsze przykrej, a często fatalnej w skutkach porażki komunikacyjnej?
Jak dowodzi autor, nasze mózgi ewoluowały po to, by tworzyć więzi, a podstawą więzi międzyludzkich jest porozumiewanie się, rozmowa, komunikacja. Żeby zatem stworzyć więź z innym człowiekiem, trzeba umieć fortunnie się z nim komunikować – i vice versa: żeby się fortunnie komunikować, trzeba zbudować więź, co stanowi pierwszą ważną wskazówką dotyczącą udanej rozmowy: „Kiedy przyswajamy to, co ktoś mówi, a ta osoba rozumie, co mówimy my, to dzieje się tak dlatego, że nasze mózgi w pewnym stopniu się dopasowały”.
Aby wyjaśnić, dlaczego dochodzi lub właśnie nie dochodzi do takiego dopasowania, Duhning posługuje się klasycznym zabiegiem analitycznym. Proponuje mianowicie – zastrzegając, że to duże uproszczenie – wydzielić w każdej dyskusji trzy dominujące rodzaje rozmów. Odnoszą się one do (1) praktycznego podejmowania decyzji, (2) emocji oraz (3) tożsamości. Te trzy rozmowy autor ujmuje w trzech pytaniach: „O co tak naprawdę chodzi?”, „Jak się czujemy?” i „Kim jesteśmy?”. Dobre dopasowanie polega na tym, aby rozmówcy rozpoznali, o który rodzaj rozmowy w danym momencie chodzi, dostroili się do niego i dokonali w jego ramach otwartej, wzajemnej wymiany doświadczeń, emocji, myśli, rad, wiedzy itp.
W trakcie jednej rozmowy często dotykamy wszystkich trzech aspektów. Ważne jest zrozumienie, że nastawienia mogą ulec zmianie w miarę trwania dyskusji. Na początku przyjaciel może nas poprosić o pomoc przy rozwiązaniu problemu w pracy („O co tak naprawdę chodzi?”), później może wyznać, że czuje się zdenerwowany całą tą sytuacją („Jak się czujemy?”), a na końcu rozważa, jak inni zareagują na ten problem („Kim jesteśmy?”). Najpierw dominuje zatem nastawienie na podejmowanie decyzji, potem na emocje, a następnie na relacje społeczne. Kiedy przyjaciel oczekuje od nas przede wszystkim emocjonalnego wsparcia, dawanie mu praktycznych rad w tym momencie może nie być najlepszym pomysłem.
W pierwszej kolejności trzeba ustalić, czego oczekują po rozmowie jej uczestnicy: praktycznej porady (jak postąpić), emocjonalnego wsparcia (współodczuwania, zrozumienia) czy potwierdzenia lub odbudowania swojej pozytywnej tożsamości społecznej (poczucia bycia kimś wartościowym w oczach własnych i cudzych). Następnie musimy ustalić, w jaki sposób będziemy prowadzić negocjacje, aby wspólnie dokonywać wyborów. Wszystkie zawarte w książce szczegółowe porady wynikają z tych podstawowych założeń, składających się na rozmowę „O co tak naprawdę chodzi?”. Wszystkie wydają się też logicznie uzasadnione i sensowne, tak że czytelnik nie powinien mieć oporów przed próbą wdrażania ich w życie.
Książka okraszona jest autentycznymi przykładami z życia (obrady ławy przysięgłych, lekarz informujący pacjentów o groźnej chorobie), co nie tylko dramatyzuje narrację i pomaga zrozumieć przedstawioną w książce koncepcję „trzech rozmów”, ale też skłania czytelnika do poszukiwania odpowiedników we własnym doświadczeniu. Osobiście znajdowałem je bez trudu.
Książka Siła komunikacji napisana jest z dziennikarskim zacięciem, ale ma też solidne podstawy naukowe. Czyta się ją z przyjemnością i w poczuciu, że rzeczywiście okaże się pomocna w doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych i budowaniu więzi z innymi ludźmi. Metoda repetycji – wyjaśniania tych samych kwestii na różne uzupełniające się sposoby – pomaga przyswajać wyłożoną w niej wiedzę. Krótko mówiąc, bardzo pożyteczna rzecz.
Charles Duhigg jest absolwentem Yale University i Harvard Business School, reporterem, laureatem Nagrody Pulitzera – tudzież innych prestiżowych nagród – oraz autorem bestsellerowych książek Siła nawyku oraz Mądrzej, szybciej, lepiej, również wydanych przez Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzegorz Tomicki
Pierwodruk: „Nowe Książki” 6/2024
Siła komunikacji – odkryj moc rozmów, które naprawdę łączą
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co sprawia, że niektóre rozmowy są pełne energii i porozumienia, a inne – napięcia i niezrozumienia? W książce „Siła komunikacji. Odkryj sekret rozmów, które łączą” Charles Duhigg odkrywa, co tak naprawdę czyni komunikację skuteczną. Okazuje się, że to nie tylko słowa, ale też subtelne sygnały – ton głosu, kontakt wzrokowy, a nawet pauzy. Duhigg bada te elementy w praktycznym, życiowym kontekście, wskazując, jak rozwijać umiejętności, które wzmocnią relacje prywatne i zawodowe.
Klucz do udanej komunikacji? Słuchanie, które otwiera przestrzeń na zrozumienie i autentyczne odpowiedzi. Dzięki tej książce nauczysz się rozpoznawać własne błędy i budować rozmowy, które tworzą mosty, nie mury. Przekonaj się, jak nawet drobne zmiany w sposobie, w jaki mówisz i słuchasz, mogą wpłynąć na jakość każdej relacji. To praktyczny przewodnik dla każdego, kto chce poprawić swoje relacje i zbudować silniejsze więzi.
Fragment książki
Nierzadko rozmowy bywają dezorientujące, stresujące, a nawet przerażające. George Bernard Shaw miał powiedzieć, że „największym problemem związanym z komunikacją jest iluzja, iż faktycznie do niej doszło”. A jednak naukowcy odkryli już wiele sekretów udanych rozmów. Wiadomo, że zwracanie uwagi na mowę ciała i sposób wypowiadania się sprawia, iż słyszymy więcej. Ustalono, że czasami to, jak zadajemy pytanie, jest ważniejsze niż to, o co pytamy.
Wiele wskazuje na fakt, że uznanie różnic społecznych daje lepsze rezultaty niż udawanie, iż ich nie ma. Emocje wpływają na każdą dyskusję, niezależnie od tego, jak racjonalny jest temat, który poruszamy. Rozpoczynając rozmowę, warto pomyśleć o niej jak o negocjacjach, w których nagrodą jest ustalenie, czego pragną wszyscy uczestnicy. I przede wszystkim trzeba pamiętać, że najważniejszym celem każdej rozmowy jest zbudowanie więzi.
Charles Duhigg