Cechy niedojrzałych emocjonalnie ludzi

W książce Niedojrzali emocjonalnie. Jak wyznaczać granice i budować świadome relacje Lindsay Gibson wymienia cechy niedojrzałych emocjonalnie ludzi oraz przedstawia zestawienie cech emocjonalnej niedojrzałości i dojrzałości.

Cechy niedojrzałych emocjonalnie ludzi

Cechy charakterystyczne niedojrzałych emocjonalnie rodziców i innych niedojrzałych emocjonalnie ludzi

Struktura osobowości

  • Bardzo egocentryczni; skoncentrowani na sobie i zaabsorbowani sobą.
  • Nieelastyczni i skłonni do uproszczeń; nieskomplikowani wewnętrznie.
  • Nie dbają o rozwój osobisty; odłączeni od samych siebie; mają słabo zintegrowane części „ja”.
  • Prezentują bezkompromisowe nastawienie emocjonalne; wszystko jest dla nich czarne albo białe, dobre albo złe.
  • Przejawiają niekonsekwentne i sprzeczne przekonania oraz działania (brak integracji osobowości).
  • Niezdolni do autorefleksji; nie biorą pod uwagę własnego wkładu w problem; nieskłonni do podważania własnych przekonań.

Postawa wobec rzeczywistości

  • Zaprzeczają rzeczywistości, zniekształcają ją lub lekceważą, gdy im się nie podoba; nadmiernie upraszczają fakty, by wydawało się, że to oni mają rację.
  • Prezentują „realizm afektywny”; „Rzeczywistość jest taka, jaką mi się wydaje”.
  • Wszystko odnoszą do siebie; wszystko kręci się wokół nich i tego, jak to na nich wpływa.
  • Do tego stopnia skupieni na tym, co fizyczne i materialne, że umyka im to, co emocjonalne i psychiczne.
  • Gubią się w szczegółach; nie widzą całościowego obrazu i głębszych znaczeń.

Cechy emocjonalne

  • Intensywne, ale płytkie emocje.
  • Są na wskroś drażliwi i niecierpliwi.
  • Mała tolerancja na stres, tendencje do impulsywności.
  • Więcej uczuć niż myślenia; robią to, co wydaje im się najlepsze i rozładowują napięcie.
  • Nie doświadczają mieszanych uczuć ani zmian w natężeniu emocji czy ich niuansowania.

Mechanizmy obronne i style radzenia sobie

  • Charakteryzują się słabą odpornością na stres, niecierpliwością, wąskimi horyzontami, skłonnością do jednotorowego myślenia.
  • Przejawiają defensywność i krytycyzm wobec tego, co nieznane.
  • Mają słabo rozwiniętą zdolność samoobserwacji; przejawiają brak obiektywizmu wobec własnych myśli czy zachowań.
  • Mają skłonność do konkretnego, dosłownego myślenia lub bezosobowego abstrakcyjnego intelektualizowania; skupiają się na szczegółach w takim stopniu, że zatracają obraz całości.
  • Przejawiają brak poczucia ciągłości własnego „ja” w czasie, co przekłada się na nieumiejętność brania odpowiedzialności za własne postępowanie; „tamto było kiedyś, a to jest teraz”.
  • Używają niedojrzałych mechanizmów radzenia sobie.

Cechy interpersonalne

  • Wykazują niski poziom empatii; niewrażliwość; często wywołują w innych gniew i frustrację
  • Nie potrafią postawić się na miejscu drugiej osoby; nie wyobrażają sobie jej świata wewnętrznego ani myśli.
  • Nie wychwytują aluzji; nie dostrzegają uczuć i reakcji innych ludzi.
  • Zwykle traktują ludzi jak odtwórców ról lub obiekty symboliczne – nie zauważają ich psychicznej prawdziwości czy kompletności jako jednostek.
  • Są subiektywni, a nie obiektywni; odrzucają inne punkty widzenia; różnice wywołują w nich dyskomfort. • Stosują wymuszenia emocjonalne (rozbudzają w innych wstyd, poczucie winny, zwątpienie w siebie); dokonują zawłaszczeń emocjonalnych.
  • Nie wykonują pracy emocjonalnej; nie naprawiają pęknięć w relacjach.
  • Mają tendencje do uwikłania lub utrzymywania powierzchownych relacji zamiast bliskości emocjonalnej.
  • Potrafią zepsuć każdą przyjemność: są skłonni do sadyzmu, podłości, pogardy, zazdrości, drwiny, sarkazmu, cynizmu.
  • Mają słabe umiejętności w zakresie komunikacji bezpośredniej – wobec ich braku polegają na zarażeniu afektywnym; identyfikacja projekcyjna.
  • Przejawiają silny dyskomfort wywoływany głębszymi emocjami i bliskością emocjonalną.
  • Trudni do obdarowywania (słaba zdolność recepcyjna).
  • Domagają się od innych, by ich naśladowali, wychwalali, podziwiali, uznawali ich wyjątkowość i autorytet. Odwrócenie ról – ich dzieci troszczą się o nich i opiekują się nimi.
  • Role są dla nich święte: sztywność ról, uprzywilejowanie wynikające z ról, wymuszenia związane z rolami.
  • Faworyzują wybrane osoby; szukają ludzi do wciągnięcia w uwikłanie i fuzję psychiczną.

Lindsay Gibson: Niedojrzali emocjonalnie.
Jak wyznaczać granice i budować świadome relacje,
Załącznik A, s. 300-302

Zestawienie cech emocjonalnej niedojrzałości i dojrzałości

Niedojrzałość emocjonalnaDojrzałość emocjonalna
Myślenie na temat życia uproszczone, dosłowne i sztywne. Nie lubią niepewności związanej rozwojem zdarzeń.Cenią sobie niuanse życia i bezustanną zmienność rzeczywistości.
Odczuwają potrzebę kontrolowania innych za pomocą poczucia winy, gniewu lub wstydu.Mają świadomość, że nie mogą kontrolować innych i wcale tego nie chcą.
Uważają innych za niekompetentnych.Wady uważają za część natury ludzkiej.
Emanuje z nich urok i charyzma.Emanuje z nich ciepło i szczerość.
Siebie i innych postrzegają przez pryzmat ról w sposób binarny, w kategoriach uległości i dominacjiSprawiedliwie oceniają wszystkich ludzi i czują się komfortowo bez hierarchicznego systemu społecznego.
Mają słabe filtry; mówią wszystko, co przychodzi im do głowy, nie zważając na uczucia innych. Utrzymują przy tym, że po prostu „są szczere”.Dzieląc się swoimi odczuciami z drugą osobą, okazują jej szacunek.
Są kiepskimi słuchaczami, nie dostrajają się do innych i nie potrafią nawiązać porozumienia z osobami, które się z nimi nie zgadzają.Są dobrymi słuchaczami: skupionymi, zdolnymi dostroić się do siebie i innych.
Sprzeciwiają się rzeczywistości i zaprzeczają jej, szczególnie wtedy, gdy nie współgra ona z ich opiniami.Integrują nowe informacje, akceptując je, nawet jeśli to dla nich niekomfortowe.
„Realizm afektywny” – fakty są takie, jakimi im się w danym momencie wydają.Fakty nie ulegają zmianom tylko z tego powodu, że one doświadczają intensywnych uczuć.
Są przepełnione obawami i poczuciem niepewności.Mają na tyle silne poczucie własnego „ja”, że potrafią same zadbać o regulację swojego bezpieczeństwa emocjonalnego.
Bronią tego, co znają, ponieważ złożoność jest dla nich zbyt przytłaczająca.Są otwarte na zmianę zdania, gdy na światło dzienne wychodzą nowe informacje.
Nie ufają złożonym koncepcjom i nie pragną ich poznawać ani próbować zrozumieć.Lubią się uczyć, nawet jeśli nowa wiedza stoi w sprzeczności z ich dotychczasowymi przekonaniami.
Są nieelastyczne wobec zasad, ale zmieniają je, gdy może im to przynieść korzyść.Ważniejsi od zasad są dla nich ludzie. Żyją w łasce. Potrafią rozpoznać ideologię i dogmat.
Są dumni ze swojej nieustępliwości i krytycyzmu. Swoje nieelastyczne myślenie uważają za przejaw siły moralnej.Wykazują elastyczność w myśleniu. Są zdolne do aktualizowania opinii na podstawie nowych informacji.
Stosują powierzchowną logikę do wykluczania uczuć innych: „Nie powinieneś tak się czuć, ponieważ…”.Akceptują to, że inni czują to, co czują.
Wierzą, że mogliby uniknąć wszelkich błędów, gdyby tylko inni wystarczająco dobrze planowali. Inni zawsze powinni poczuwać się do winy za ich błędy.Wierzą, że błędy są normalną częścią życia. Potrafią przyznawać się do pomyłek i szczerze dążyć do naprawienia błędów z myślą o uzdrowieniu i rozwoju.
Granice innych ludzi postrzegają jak coś, co trzeba przezwyciężyć.Granice innych ludzi postrzegają jak coś zdrowego, co należy uszanować.
Deprecjonują rozwój osobisty i drwią z niego. Sugestie, że nie są idealni, rozbudzają w nich poczucie zagrożenia.Z przyjemnością pracują nad rozwojem osobistym. Mają świadomość tego, że nie są idealni i że zasługują na miłość.

Lindsay Gibson: Niedojrzali emocjonalnie.
Jak wyznaczać granice i budować świadome relacje,
Załącznik B, s. 303-304


Lindsay Gibson: Niedojrzali emocjonalnie. Jak wyznaczać granice i budować świadome relacje, przeł. Maria Moskal, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024

Kup książkę w najniższej cenie

Psychologia Życia Codziennego - książki psychologiczne Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego
Psychologia Życia Codziennego to witryna stworzona w celu szerzenia wszechstronnej – teoretycznej i praktycznej – wiedzy psychologicznej.

Dodaj komentarz