Dialog motywujący (motivational interviewing)

Dialog motywujący (DM) to potężne narzędzie w psychologii, które pomaga ludziom przełamać wewnętrzny opór przed zmianą. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod perswazji, skupia się na wydobywaniu własnych powodów do działania, a nie narzucaniu rozwiązań. Jak dokładnie działa ta metoda i gdzie można ją zastosować w codziennym życiu? Sprawdźmy!

Czym jest dialog motywujący?

Dialog motywujący (motivational interviewing, MI) to oparty na współpracy styl rozmowy, który wzmacnia wewnętrzną motywację osoby do zmiany poprzez badanie jej ambiwalencji i wartości. Kluczowe elementy tej metody to partnerstwo, akceptacja i wywoływanie.

Partnerstwo oznacza, że terapeuta/coach nie narzuca rozwiązań, lecz współpracuje z rozmówcą. Akceptacja to szacunek dla autonomii i wyborów drugiej osoby. Wywoływanie z kolei polega na wydobywaniu argumentów za zmianą z ust samego klienta. Jak podkreśla literatura, DM nie jest manipulacją, ale subtelnym przewodnictwem, które pomaga ludziom usłyszeć ich własne pragnienia zmiany.

Czym jest dialog motywujący

Jak działa ta metoda?

Dialog motywujący opiera się na czterech procesach: angażowaniu, ukierunkowywaniu, wywoływaniu i planowaniu.

Angażowanie to budowanie zaufania i bezpiecznej przestrzeni do rozmowy. Ukierunkowywanie to wspólne określenie celów (np. rzucenie palenia, zmiana diety). Wywoływanie to zachęcanie do mówienia o korzyściach ze zmiany (np. „Co zyskałbyś, gdybyś zaczął ćwiczyć?”). Planowanie to określanie konkretnych kroków do realizacji celu.

Badania pokazują, że już 15-minutowa rozmowa w duchu DM może zwiększyć szanse na zmianę zachowania.

Jakie techniki są używane w dialogu motywującym?

Podstawę stanowią: pytania otwarte, afirmacje, odzwierciedlenia i podsumowania. Najważniejsze umiejętności to:

  • Pytania otwarte – np. „Co sprawia, że chcesz teraz zmienić pracę?”
  • Afirmacje – np. „Doceniam, jak szczerze mówisz o swoich trudnościach”)
  • Odzwierciedlenia – powtarzanie kluczowych słów klienta, by poczuł się zrozumiany

Techniki te pomagają uniknąć typowych błędów, jak „przekonywanie na siłę”, które często wzmacnia opór.

Gdzie można zastosować dialog motywujący?

Metoda ta wykracza daleko poza gabinet terapeuty! Sprawdza się w rodzicielstwie, pracy menedżera, medycynie, edukacji i wielu innych obszarach życia. Przykłady zastosowań:

  • Rodzicielstwo – rozmowy z nastolatkami o nauce, używkach.
  • Praca wspieranie rozwoju zawodowego pracowników, rozwiązywanie konfliktów.
  • Medycyna – motywowanie pacjentów do zmiany stylu życia, leczenia.
  • Edukacja – pomoc uczniom w radzeniu sobie z trudnościami, zwiększanie motywacji.

Przykłady z życia

Gdy koleżanka mówi: „Nie mam czasu na siłownię”, zamiast rady „Musisz się zmusić”, zapytaj: „Co by się zmieniło, gdybyś znalazła czas?”.

W rodzicielstwie – np. gdy nastolatek odmawia nauki, zamiast krytykować, zapytaj: „Jakie widzisz plusy i minusy odrabiania lekcji?”.

W pracy menedżera pomaga pracownikom znaleźć własne powody do rozwoju zawodowego.

W medycynie lekarze używają DM, by pacjenci sami dostrzegli potrzebę rzucenia palenia.

W edukacji nauczyciele motywują uczniów do systematycznej nauki, unikając moralizowania.

Dlaczego dialog motywujący jest skuteczny?

Klucz leży w ambiwalencji – naturalnym stanie, w którym jednocześnie chcemy i nie chcemy zmiany. DM nie próbuje tej ambiwalencji „złamać”, ale delikatnie przesuwa uwagę osoby na korzyści zmiany. Badania potwierdzają, że ludzie częściej realizują cele, które sami sformułowali, niż narzucone z zewnątrz.

Jakie są różnice między dialogiem motywującym a tradycyjnymi metodami motywowania?

AspektDialog motywującyTradycyjne metody motywowania
PodejścieOparte na współpracy i empatiiCzęsto dyrektywne i oparte na autorytecie
Rola rozmówcyAktywny uczestnik procesuBierny odbiorca zaleceń
Źródło motywacjiWewnętrzne, wynikające z wartości i celówZewnętrzne, narzucone przez innych
Styl komunikacjiNiekonfrontacyjny, unika naciskuMoże być konfrontacyjny i perswazyjny

Podsumowanie

Dialog motywujący to nie magiczna formuła, ale umiejętność słuchania i zadawania pytań, które pomagają innym (i sobie!) odnaleźć wewnętrzną siłę do działania. Można go stosować zarówno w terapii, jak i w codziennych rozmowach – od zarządzania zespołem po wspieranie przyjaciół w kryzysie. Jak podsumowują twórcy metody: „Ludzie najlepiej wierzą w to, co sami powiedzą”.

Jakie techniki są używane w dialogu motywującym

Wypisy z literatury psychologicznej

Dialog motywujący (DM) –  oparty na współpracy sposób prowadzenia rozmowy, służący umocnieniu u osoby jej własnej motywacji i zobowiązania do zmiany. RDM 27.

Dialog motywujący (DM) – skoncentrowany na osobie sposób pomagania w odniesieniu do powszechnego problemu ambiwalencji wobec zmiany. W tej definicji poszczególne elementy zaczynają się ze sobą łączyć. Jest to rozmowa, która ma określone właściwości. Jej podstawą jest współpraca – razem uczestniczymy w tej rozmowie. Nie polega ona na mówieniu komuś, co ma zrobić i dlaczego ma to zrobić, ale raczej na wydobywaniu jego powodów do zmiany. Jest to możliwe, ponieważ dostrzega ona główną rolę ambiwalencji wobec zmiany u większości klientów i bierze pod uwagę, że mówienie ludziom, co mają robić, często wywołuje niezamierzony skutek w postaci umocnienia postanowienia o niedokonywaniu zmiany. Ponadto dialog motywujący stanowi metodę reagowania na ambiwalencję opartą na tradycjach skoncentrowanych na osobie. RDM 30.

Dialog motywujący – oparty na współpracy, zorientowany na cel sposób komunikowania się, zwracający szczególną uwagę na język zmiany. Ma on w zamierzeniu umocnić osobistą motywację i zobowiązanie do osiągnięcia konkretnego celu przez wydobycie i zbadanie u osoby jej własnych powodów do zmiany w atmosferze akceptacji i troski. RDM 34.

Dialog motywujący – skoncentrowany na osobie sposób pomagania w odniesieniu do powszechnego problemu ambiwalencji wobec zmiany. RDM 34.

Na najbardziej podstawowym poziomie dialog motywujący jest rozmową o zmianie. Istnieją różne sposoby jej przeprowadzenia. Rolnick, Miller i Butler wskazują, że można je traktować jako style komunikacji, które wykorzystują trzy podstawowe narzędzia komunikacji (zadawanie pytań, słuchanie i informowanie), ale należą do różnych części okręgu. Każdy z tych trzech stylów – dowodzenie, podążanie i ukierunkowanie – dobrze pasuje do niektórych sytuacji, a do innych nie. Nie chodzi o to, aby klinicysta posługiwał się tylko jednym style, ale aby elastycznie i umiejętnie przechodził od jednego do drugiego, zgodnie z wymaganiami sytuacji. RDM 26.

W dialogu motywującym chodzi głównie o to, aby pomóc klientowi w artykułowaniu powodów do zmiany, zwiększyć częstotliwość wypowiedzi na rzecz zmiany i w ten sposób wzmocnić jego zamiar zmiany. RDM 33-34.

Pokutuje błędne wyobrażenie dialogu motywującego jako metody manipulowania klientem i skłaniania go do dokonania zmiany wbrew jego woli. Błędne jest przekonanie, że dialog motywujący jest bezużyteczny klinicznie, ponieważ działa tylko wtedy, gdy klient i tak chce się zmienić. Mam nadzieję, że w tym rozdziale udało mi się wykazać, że DM nie jest ani taki, ani taki. DM to sekwencja określonych strategii przepojonych szacunkiem dla autonomii klienta i wyznawanych przez niego wartości, a celem tych strategii jest zwiększenie szans na to, że klient zdecyduje się na adaptacyjną zmianę zachowania. DM wykorzystuje wrodzoną skłonność człowieka do wybierania tego, co jest dla niego najlepsze w dłuższej perspektywie, pracując wspólnie z klientami nad rozpoznaniem ich pragnienia zmiany w obrębie wyraźnie destrukcyjnych zachowań. RDM 41.

„Partnerstwo” to skłonność do harmonijnej pracy z innymi nad rozwiązaniem problemu, odniesieniem się do jakiejś kwestii czy realizacją pomysłu. Każda osoba może pełnić inną funkcję, ale w tym, co robią, wzajemnie się wspierają. „Akceptacja” oznacza uznanie bezwzględnej wartości innych ludzi, ich potrzeby samodzielnego wyboru drogi życiowej oraz zdolności do dokonania mądrego wyboru. „Troska” to nie tylko okazywanie dbałości i zainteresowania dobrostanem drugiej osoby, ale także działanie na rzecz jej dobra. „Wywoływanie” to działanie jednej strony, który wydobywa z drugiej to, co najlepsze. RDM 44.

W 2013 roku Miller i Rolnick formalnie wprowadzili cztery procesy o zasadniczym znaczeniu dla dialogu motywującego: angażowanie, ukierunkowywanie, wywoływanie i planowanie. Na najbardziej podstawowym poziomie możemy następująco zdefiniować te procesy. Angażowanie to tworzenie bezpiecznego miejsca, w którym klient może eksplorować trudną rzeczywistość i relację roboczą. Ukierunkowywanie to zrozumienie tego, co jest najważniejsze dla klienta, i określenie priorytetów w posuwaniu się naprzód. Wywoływanie to wydobywanie od klienta powodów do zmiany i uzyskanie zobowiązania do podjęcia działań. Planowanie to wdrożenie metod ,dzięki którym klient będzie postępował zgodnie z tym zobowiązaniem. Procesy te, które później zdefiniujemy bardziej szczegółowo, stanowią strukturę, która pozwala nam zrozumieć, jak odnajdujemy drogę w naszej pracy z klientem. RDM 68.

Dlaczego dialog motywujący jest skuteczny
Gdzie można zastosować dialog motywujący

Rosenbloom rozpoczął wolontariat w grupie Boost Oregon, aby szukać nowych podejść. Na całej planecie powstały setki podobnych zespołów, luźnych sieci lekarzy i przedstawicieli nauk społecznych, skupionych na przekonywaniu ludzi do zaszczepienia się. Wiele z tych grup spędziło już lata na badaniu odmowy szczepień i doszło do wniosku, że najskuteczniejszym podejściem jest tak zwany dialog motywujący, metoda opracowana w latach 80. XX wieku z myślą o pomocy osobom pijącym problemowo.

W artykule z 2012 roku wyjaśniono, że w przypadku dialogu motywującego „doradcy rzadko próbują przekonać lub perswadować. Zamiast tego doradca w subtelny sposób naprowadza klienta, aby zastanowił się nad własnymi powodami za zmianami i przeciw i werbalnie je wyraził”. Celem dialogu motywującego jest poznanie przekonań, wartości i tożsamości społecznych danej osoby w nadziei, że gdy wszystkie te zawiłości i skomplikowane przekonania zostaną położone na stole, pojawią się nieoczekiwane możliwości zmiany. DSK 208.

Psychologia Życia Codziennego
Witryna Psychologiczna
Słownik psychologii

Dodaj komentarz